مباحث مطرح شده در این جلسه:
قول آیتﷲ خویی(ره) در مسأله و اشکالات وارد به آن
خلاصه درس:
بحث در استصحاب بود و اینکه آیتﷲ خویی فرق گذاشته بین شبهه موضوعیه که استصحاب جاری میشودو شبهات حکمیه که استصحاب جاری نمیشود. دلیل آیتﷲ خویی این بود که در شبهه حکمیه دو استصحاب داریم، استصحاب عدم جعل و استصحاب مجعول که تعارض میکنند و تساقط میکنند.
اشکال اول به آیتﷲ خویی: خود آیتﷲ خویی در بعضی از کتابهایش تصریح کرده به اینکه جعل و مجعول دو چیز نیست و یک چیز است مثل ایجاد و وجود، اگر این دو چیز یک چیز باشند دیگر دو استصحاب نداریم که تعارض کنند.
اشکال دوم به آیتﷲ خویی: آیتﷲ خویی فرموده در استصحاب عدم جعل نمیدانم یک تکلیف اقل دارم و یا یک تکلیف اکثر، ما میگوییم در استصحاب عدم جعل اقل و اکثر نیست. اقل و اکثر یعنی یک جا یک تکلیف داریم و یک جا دو تکلیف و در اینجا دو استصحاب پیش نمیآید که تعارض کنند.
اشکال سوم به آیتﷲ خویی: در مسأله اباحد که آیتﷲ خویی میگوید استصحاب جاری است این اباحد مثل واجب و حرام است.