مباحث مطرح شده در این جلسه:
نقد فرمایش آخوند(ره) و بیان امام خمینی(ره)
خلاصه درس:
بحث در این بود که آیا استصحاب هم در احکام وضعی و هم در احکام تکلیفی جاری است یا فقط در احکام تکلیفی جاری است؟
آخوند در کفایه فرموده: احکام وضعی سه قسم است:
۱- احکام وضعی که نه مستقلا و نه تبعا قابل جعل نیستند مثل سببیت.
۲- احکام وضعی که فقط تبعا جعل میشوند.
۳- احکام وضعی که هم مستقلا و هم تبعا قابل جعل هستند.
اشکال بر آخوند: اشکال بر قسم اول این است که آخوند در این بحث خلط کرده بین امور تکوینی و انشایی و حکم همیشه اعتبار است یعنی باید و نباید و اعتبار هم مستقلا و هم تبعا قابل جعل است.
امام خمینی: هر کسی که صلاحیت قانون گذاری دارد هم میتواند حکم تکلیفی جعل کند و هم میتواند حکم وضعی جعل کند. بعد امام خمینی میگوید یک احکامی، اعتباریاند و یک احکامی، انتزاعیاند. اگر احکام شرع را اعتبارات شرع دانستیم در اینصورت اعتبارات شرع همه قابل جعل هستند در اینصورت این حرف میشود نقد حرف کفایه و رسائل، پس احکام شرع مستقلا همه قابل وضع هستند.