﷽
مباحث مطرح شده در این جلسه:
یقین و شک باید بالفعل باشد نه تقدیری
❋ ❋ ❋
خلاصه درس:
اگر شک و یقین بالفعل بود استصحاب جاری میشود و اگر فرضی یا تقدیری بود جاری نمیشود.
اشکال: اگر واقعا یقین و شک باید بالفعل و وجدانی باشد در اینصورت اکثر استصحابها جاری نیستند چون در اکثر مواقع یقین سابق نداریم.
جواب: اگر طرفدار نظر شیخ و آخوند باشیم این اشکال براحتی قابل حل است چون این دو میفرمایند ما در استصحاب یقین نمیخواهیم.
استاد: باید بگوییم روایات استصحاب، اصلا عنایتی به یقین و شک ندارند و یقین در روایات را حجت و کلی شک را در روایات به لا حجت معنا میکنیم و لذا در تمام موارد استصحاب جاری میشود.