خارج اصول (اجتماع امر و نهی) حرم‌مطهر ۱۴۰۰

درس خارج اصول استاد عابدی

نواهی؛ دلالت نهی بر فساد؛ ادامه بررسی اقسام متعلق نهی در مسئله نهی از جزء عبادت

مباحث مطرح شده در این جلسه:

بررسی اقسام متعلق نهی در مسئله
تعلق نهی به جزء عبادت

❋ ❋ ❋

تعلق نهی به جزء عبادت
اگر نهی به جزء عبادت تعلق بگیرد، مثل نهی از قرائت سور عزائم در نماز واجب، چنانچه کسی این سور را در نماز بخواند، خیلی از علما فرموده اند: نماز باطل است؛ زیار حدیث فرموده است: «مَنْ زَادَ فِي صَلَاتِهِ فَعَلَيْهِ الْإِعَادَةُ». (الكافي- ط الاسلامية ج۳ ص۳۵۵) کسی که سوره سجده دار خواند، اگر سوره دیگری نخواند، نمازش ناقص است چون این جزء نهی داشت و کالعدم است. اگر سوره دیگری بخواند، در نماز اضافه کرده است و نماز باطل است. به عبارت دیگر وقتی شارع می گوید این سوره را نخوان مثل آن است که نباید به عنوان قرآن خوانده شود. وقتی خوانده شد کلام غیر خداست و نماز باطل است.
پاسخ این دو استدلال آن است که اگر سوره سجده دار خواند و سوره دیگر نخواند، علت بطلان نماز، اضافه کردن سجده در نماز است. سجده امر دارد و امر به شیء مقتضی نهی از ضد است، پس کل نماز نهی دارد. اگر سوره دیگر خواند، وقتی سوره سجده دار خواند، چیزی اضافه نکرده است و وقتی سوره دوم را خواند، سوره قبلی که سجده دار است، اضافه کردن در نماز است و زائد باعث بطلان است. یعنی سوره اول را زیاد نکرد، بلکه زیاد شد؛ حدیث می فرماید: کسی که چیزی در نماز اضافه کند، باید اعاده کند، یعنی تحقق وصف الزیاده است نه زیاد کردن.
وقتی شارع از سوره نهی کرده است مثل آن است که قرآن نیست و کلام آدمی است و نماز را باطل می کند. قبلا گفته شد که در روایات فرمدوه اند نماز در وبر مل لا یوکل لحمه باطل است. اگر موی ریش یا سر انسان به لباس باشد و نماز بخواند، نمازش صحیح است با آنکه وبر ما لا یوکل لحمه است. حدیث اطلاق دارد ولی عرف از آن موی انسان نمی فهمد و انصراف دارد.
شاید کسی بگوید نمازی که نهی در جزء آن واقع شد، باطل است؛ چون نهی از جزء به معنای مانعیت است. مثلا قهقهه یا فعل کثیر مانع نماز است. سور عزائم در نماز مثل رکوع دوم در نماز است که مانع و مبطل است. پاسخ می دهیم که «لا تصل فی الغصب» با «لا تقرء العزائم» فرق دارد. اینکه مکان باید مباح باشد و غصبی نباشد، بحث اجتماع امر و نهی است، اما نهی از قرائت سور عزائم در نماز واجب شبیه نگاه به نامحرم یا نگجاه به آسمان در نماز است. نهی از غصب در نماز، در واقع نهی از کل نماز است لذا ممکن است کسی نماز در غصب را باطل بداند. اما نهی از قرائت سور عزائم، نهی از جزء است نه نهی از کل نماز. نهی از جزء موجب فساد کل نیست، بله ممکن است از جهت دیگری باطل شود.

محل برگزاری